Статья 50
О реве. Аже кто даетъ куны в рев, или настав в мед, [81] [82] или жито во просоп? то послухи ему ставити, како ся будетъ рядил, тако ж ему амати.
Кто деньги отдает в рост, или мед и жито с уговором некоторой наддачи, то в случае спора с должником, должен заимодавец представить свидетелей, и как те покажут, какой у заимодавца с должником была договор, так и решение учинить (Б.).
Jezeli kto da pieni^dze na lichw^, albo miod na naddatek, albo zyto na przysp§, tedy ma stawic swiadkow; jako siij z nim ugodzi!, tak imac powinien (R.).
Wenn jemand Marder auf Zinsen g-iebt, oder Honig auf Zugabe, oder Getreide auf Uebermass, so stellt er Zeugen, wie er diess mit ihm ausge- macht; so empfange er (Ew.).
Если кто отдаст деньги в рост, или мед и жито с уговором некоторой наддачи; тому в случае спора представить свидетелей, и согласно их показанию, какая была между ими ряда, взять все с заимобрателя (Пл.).
Кто отдает деньги в рост, или мед в настав, или хлеб в присып, тому надлежит представить свидетелей; и как он при них договорился, так ему и брать рост (Ст.).
Wenn jemand Geld auf Zins gibt oder Honig auf Zugabe oder Getreide auf Zuschuttung, so stellt er Zeugen. Wie er vereinbart hat, so nimmt er es (G.).
Болтин определял „настав»: „наддача, прибавка к сущему, вместо .роста». „Ныне отдают пчелы на выстав, что значит следующее: когда
содержатель пчельный, занят будучи иным промыслом, не имеет врем® сам за пчелами ходить, отдаст их своему соседу, с тем чтоб он ульи его выставил в свой пчельник, и имел бы за пчелами смотрение как за своими, а за труд получил бы от меда, который из ульев выймется, и от роев, кои в лето отроятся, часть по учиненному между ними договору, и называется сие «отдать^ или йвзять пчелы на выстав»; следственно нынешнее речение (Свыстав» от древнего ^настав» имеет разницу, понеже под первым подразумевается мзда за труд тому, кто за чужими пчелами смотрит, а под последним лихва, которую получает дающий мед в займ другому. Присоп, — иначе наспа, рост на жито. И ныне многие раздают жита поселянам, на семена, с уговором, чтоб отдавіть под гребло, то- есть в ровень с краями кадки, а принимать от них, по окончании жатвы, с верхом, сиречь до тех бы пор меру насыпать, пока жито чрез края сыпаться будет, и сей верьх приемлется за рост».
Загоскин в словах „како ся будет рядил, тако же ему имати» предполагал остаток древней юридической формулы (Уч. зап. Каз. Ун., 1877, XI, с. 257).
Владимирский-Буданов название „рез“ объяснял как „прирезку, прибавление к металлической монете или шкурам ценных зверей»; „присоп» он производил от „присыпать, надбавлять». Относительно выражения „настав в мед» Владимирский-Буданов ставил вопрос:
Источник: lawbook.online
«Русская Правда в Пространной редакции
Текст приводится в «неадаптированной редакции», с минимальным переводом на современный русский язык.
Суд Ярославль Володимеричь Правда Русъская
- Аже убиеть муж мужа, то мьстити брату брата, любо отцю, ли сыну, любо брату чадо, ли братию сынови, аще не будеть, кто его мьстя, то положити за голову 80 гривен, аче будеть княжь муж или тиуна княжа; аще ли будеть русин, или гридь, любо купець, либо тивун бояреск, любо мечник, любо изгой, ли словенин, то 40 гривен положити и за нь.
- По Ярославе же паки совокупишася сынове его: Изяслав, Святослав, Всеволод и мужи их: Коснячько, Перенег, Никифор и отложиша убиение за голову, но кунами ся выкупати, а ино все якоже Ярослав судил, такоже и сынове его уставиша.
- Аже кто убиеть княжя мужа в разбои, а головника не ищуть, то виревную платити, в чьей же верве голова лежить, то 80 гривен; паки же людин, то 40 гривен.
- Которая ли вервь начнеть платити дикую виру, колико лет заплатить ту виру, зане же без головника им платити. Будеть ли головник их в верви, то зань к ним прикладываеть, того же деля им помагати головнику, любо ей дикую виру, но сплати им во обчи 40 гривен, а головничьство самому головнику; а в 40 гривен ему заплатити ис дружины ево часть. Но оже будеть убил или в сваде или в пиру явлено, то тако ему платити по вервине, иже ся прикладывають вирою.
- Будеть ли стал на разбои без всякой свады, то за разбойника люди не платять, но выдадять и всего с женою и с детми на поток и на разграбление.
- Аже кто не вложиться в дикую виру, тому люди не помогають, но сам платить.
- Асе покони вирнии были при Ярославе: вирнику взяти 7 ведер солоду на неделю, же овен, любо полоть, либо 2 ногате; а в середу куна же сыр, а в пятницю тако же; а кур по двою ему на день; а хлевов 7 на неделю, а пшена 7 уборков, а гороху 7 уборков ков, а соли 7 голважен; то ти вирнику со отроком; а кони 4, конем на рот сути овес; вирнику 8 гривен; а 10 кун перекладная, а метелнику 12 векшии, а съсадная гривна.
- Аже будеть вира во 80 гривен, то вирнику 16 гривен и 10 кун и 12 векши, а переди съсадная гривна, а за голову 3 гривны.
- Аже в княжи отроци, или в конюсе, или в поваре, то 40 гривен.
- А за тивун за огнишный, и за конюший, то 80 гривен.
- А в сельскомь тивуне княже или в ратаинемь, то 12 гривен. А за рядовича 5 гривен. Тако же и за бояреск.
- А за ремественика и ремественицю, то 12 гривен.
- А за смерди и холоп 5 гривен, а за робу 6 гривен.
- А за кормилця 12, такоже и за кормилицю, хотя ся буди холоп, хотя си роба.
- Аще будеть на кого поклепная вира, то же будеть послухов 7, то ти выведуть виру; паки ли варяг или кто ин, то два. А по кстех и по мертвеци не платить верви, аще имене не ведають, ни знають его.
- И иже свержеть виру, то гривна кун сметная отроку, акто и клепал, а тому дати и другую гривну; а от виры помочного.
- Искавше ли послуха, не налезуть, а истця начнеть головою клепати, то им правду железо, тако же и во всех тяжах, в татбе и в поклепе, оже не будеть лиця, то тогда дати ему железо из неволи до полугривны золота; оже ли мне, то на воду, оли то до дву гривен; аже мене, то роте ему ити по свои куны.
- Аже кто ударить мечемь, не вынез его, или рукоятию, то 12 гривен продажи за обиду.
- Аже ли вынез мечь, а не утнеть, то гривна кун.
- Аже кто кого ударить батогом, любо чашею, любо рогомь, любо тылеснию, то 12 гривен. Не терпя ли противу тому ударить мечемь, то вины ему в том нетуть.
- Аче ли утнеть руку и отпадеть рука или усохнеть, или нога, или око, или нос утнеть, то полувирье 20 гривен, а тому за век 10 гривен.
- Аже перст утнеть кии любо, 3 гривны продажи, а самому гривна кун.
- Аже придеть кровав муж на двор, или синь, то видока ему не искати, но платити ему продажю 3 гривны; аще ли не будеть на нем знамения, то привести ему видок слово противу слова, а кто будеть почал, тому платити 60 кун; аче же и кровав придеть, или будеть сам почал, а вылезуть послуси, то то ему за платежь, оже и били.
- Аще ударить мечемь, а не утнеть на смерть, то 3 гривны, а самому гривна, за рану же лечебное; потнеть ли на смерть, а вира.
- Аче попъхнеть мужь мужа любо к собе ли от собе, любо по лицю ударить, ли жердью ударить, а видока два выведуть, то 3 гривны продажи; аже будеть варяг или колбяг, то полная видока вывести и идета на роту.
- Аже убиють кого у клети или у которое татбы, то убиють во пса место; аже ли и додержать света, то вести на княжь двор; оже ли убиють и, а уже будуть людие связана видели, то лпати-ти в томь 12 гривен.
- Аже крадеть кто скот в хлеве или клеть, то же будеть один, то платити ему 3 гривны и 30 кун, будеть ли их много, всем по 3 гривны и по 30 кун платит.
- Аще крадеть скот на поли, или овци, или козы, ли свиньи, 60 скот; будет ли их много, то всем по 60 кун.
- Аже крадеть гумно или жито в яме, то колико их будеть крало, то всем по 3 гривны и по 30 кун; а у него же погибло, то оже будеть лице, лице поиметь; а за лето возметь по полугривне, паки же лиця не будеть.
- А будеть был княжь конь, то платити за нь 3 гривны, а за инех по 2гривны.
- Аже кто взищеть кун на друзе, а он ся начнеть запирати, то оже на нь выведеть послуси, то ти поидуть на роту, а он воз-меть свои куны; зане же не дал ему за много лет, то платити ему за обиду 3 гривны.
- Аже кто купець купцю дасть в куплю куны или в гостьбу, то купцю пред послухи кун не имати, послуси ему не над обе, но ити ему самому на роте, аже ся почнеть запирати.
- Володимерь Всеволодичь, по Святополце, созва дружину свою на Берестовемь: Ратибора Киевьского тысячьского, Про-копью Белогородьского тысчьского, Станислава Переяславльс-кого тысячьского, Нажира, Мирослава, Иванка Чюдиновича Олгова мужа, и уставили до третьего реза, оже емлеть в треть куны; аже кто возметь два раза, то то ему исто; паки ли возметь три резы, то иста ему не взяти.
- Аже кто емлеть по 10 кун от лета на гривну, то того не отметати.
- Аже из хлева выведуть, то закупу того не платити; но оже погубить на поли, и в двор не вженеть и не затворить, кде ему господин велить, или орудья своего дея, а того погубить, то то ему платити.
- Аже господин переобидить закупа, а увидить купу его или отарицю, то то ему все воротити, а за обиду платити ему 60 кун. Паки ли прииметь на нем кун, то опять ему воротити куны, что будеть принял, а за обиду платити ему 3 гривны продажи. Продасть ди господин закупа обель, то наймиту свобода во всех кунах, а господину за обиду платити 12 гривен продажи. Аже господин бьеть закупа про дело, то без вины есть; бьеть ли не смысля пьян, а без вины, то яко же в свободнем платежь, тако же и в закупе.
- Аже выбыоть зуб, а крови видять у него во рте, а людие вылезуть, то 12 гривен продажи, а за зуб гривна.
- Аже украдеть кто бобр, то 12 гривен.
- Аже будеть росечена земля или знамение, им же ловлено, или сеть, то по верви искати татя ли платити продажю.
- Аже межю перетнеть бортьную, или ролеиную разореть, или дворную тыномь перегородить межю, то 12 гривен продажи.
- Аже дуб подотнеть знаменъный или межьныи, то 12 гривен продажи.
- Аже борть подътнеть, то 3 гривны продажи, а за дерево пол гривны.
- Аже пчелы выдереть, то 3 гривны продажи, а за мед, аже будеть пчелы не лажены, то 10 кун, будеть ли олек, то 5 кун.
- Не будеть ли татя, кто по следу женуть, аже не будеть следа ли к селу или к товару, а не отсочать от собе следа, ни идут наслед или отбьются, то темь платити татбу и продажю; а след гнати с чюжими людми, а с послухи; аже погубять след на гостиньце на велице, а села не будеть, или на пусте, кде же не будеть ни села, ни людии, то не платити ни продажи, ни татбы.
- Аже смерд мучить смерда без княжа слова, то 3 гривны продажи, а за муку гривна кун.
- Аже огнищанина мучить, то 12 гривен продажи, а за муку гривна.
- Аже кто подотнеть вервь в перевесе, то 3 гривны продажи, а господину за вервь гривна кун.
- Аже кто украдеть в чьемь перевесе ястреб или сокол, то продажи 3 гривны, а господину гривна.
- А за голубь 9 кун, а за куря 9 кун, за утов 30 кун.
- А за гусь 30 кун, а за лебедь 30 кун, а за жеравль 30 кун.
- Аже зажгуть гумно, то на поток, на грабежь дом его, переди пагубу исплатившю, а в проце князю поточити и; такое же, аже кто двор зажьжеть.
- А кто пакошами конь порежеть или скотину, продажи 12 гривен, а пагубу господину урок платити.
- Ты тяже все судять послухи свободными, будеть ли послух холоп, то холопу на правду не вылазити; но оже хощеть истець, или иметь и, а река тако: по сего речи емлю тя, но аз емлю тя, а не холоп, и емети и на железо; аже обинит и, то емлеть на немь свое; не обинить ли его, платити ему гривну за муку, зане по холопьи речи ял и.
- А железного платити 40 кун, а мечнику 5 кун, а пол гривны детьскому; то ти железный урок, кто си в чемь емлетъ. Аже иметь на железо по свободных людии речи, либо ли запа на нь будеть, любо прохожение нощное, или кимь любо образом аже не ожьжеться, то про муки не платити ему, но одино железное, кто и будеть ял.
- Аже кто убиеть жену, то темь же судом судити, яко же и мужа; аже будеть виновате, то пол виры 20 гривен.
- А в холопе и в робе виры нетуть; но оже будеть без вины убиен, то за холопа укор платити и за робу, а князю 12 гривен продажи.
- Аже в боярех любо в дружине, то за князя задниця не идеть; но оже не будеть сынов, а дщери возмуть.
- Аже кто умирая разделить дом свои детем, на том же стояти; паки ли без ряду умреть, то всем детем, а на самого часть дати души.
- Аже жена сядеть по мужи, то на ню часть дати; а что на ню мужь възложить, тому же есть госпожа, а задниця ей мужия не над обе. Будуть ли дети, то что первое жены, то то возмуть дети матере своея; любо си на жену будеть возложил, обаче матери своей возмуть.
- Аще будеть сестра в дому, то той заднице не имати, но отдадять ю за мужь братия, како си могут.
- Аже будуть робьи дети у мужа, то задници им не имати, но свободна им смертию.
- Аже будуть в дому дети мали, а не джи ся будуть сами собою печаловати, а мати им поидеть за мужь, то кто им ближний будеть, тому же дати на руце и с добытком, и с домом, донеле же возмогуть. А товар дати перед людми; а что срезить товаром темь ли пригостить, то то ему собе, а истый товар воротить им, а прикуп ему собе, зане кормил и печаловался ими; яже от челяди плод или от скота, то то все поимати лицем; что ли будеть ростерял, то то все ему платити детем тем.
- Аче же и отчим прииметь дети с задницею, то тако же есть ряд. А двор без дела отень всяк меншему сынови.
- Холопьство обелное трое: оже кто хотя купить до полу гривны, а послухи поставить, а ногату дасть перед самем холопемь.
- А второе холопьство: поиметь робу без ряду, поиметь ли с рядомь, то како ся будеть рядил, на том же и стоить.
- А се третьее холопьство: тиунство без ряду или прилежеть ключь к собе без ряду, с рядомь ли, то како ся будеть рядил, на том же стоить.
- А в даче не холоп, ни по хлебе роботать, ни по придать це; но оже не доходять года, то ворочати ему милость; отходить ли, то не виновать есть.
- Аже холоп бежить, а заповесть господин, аже слышав кто или зная и ведая, оже есть холоп, а дасть ему хлеба или укажет ему путь, то платити ему за холоп 5 гривен, а за робу 6 гривен.
- Аже кто переиметь чюжь холоп и дасть весть господину его, то имати ему переем гривна; не ублюдеть ли, то платити ему 4 гривны, а пятая переемная ему; а будеть роба, то 5 гривен, а шестая на переем отходить.
- Аже кто своего холопа сам досочиться в чьемь любо городе, а будеть посадник не ведал его, то, поведавше ему, пояти же ему отрок и шедше увязати и, и дати ему вязебную 10 кун, а переима нетуть; аче упустить и гоня, а собе ему пагуба, а платить в то никто же, тем же и переима нетуть.
Источник: studfile.net
Аже кто даеть куны в резъ, или наставъ в медъ, или жито во просопъ, то послухи ему ставити, како ся будеть рядилъ, тако же ему имати
46. Аже кто даеть куны в резъ, или наставъ в медъ, или жито во просопъ, то послухи ему ставити, како ся будеть рядилъ, тако же ему имати.
Следует читать медъ в наставъ. Деньги давались в проценты (въ резъ), зерно – в присоп (или просопъ), а медъ – в настав, т.е. с условием возвращения ссуды продуктами с надбавкой. Термин во просопъ Дубенский производит от глагола присыпати, «как и поныне делают, т.е. дают взаймы зерно под гребло вровень с краями, а обратно принимают от должника в уплату верхом: верх этот назывался присопъ» (Рус. Дост., вып. II, стр.80).
О месячнемь резе
47. О месячныи резъ, оже за мало, то имати ему; заидуть ли ся куны до того же года, то дадять ему куны въ треть, а месячныи резъ погренути. Послуховъ ли не будеть, а будеть кунъ 3 гривны, то ити ему про свое куны роте; будеть ли боле кунъ, то речи ему тако: промиловался еси, оже еси не ставил послуховъ.
Указаны три вида процентов: месячные, третные и годовые. Кратковременный месячный рез был в то же время самым тяжелым. Поэтому если месячные проценты взимались в течение года, то их надо было делать третными. О величине этих видов процентов имеются различные мнения. Наиболее простое объяснение следующее: «Один рез законный равнялся 10 кунам (см. ст. 49), что составит 20 процентов, полагая в гривне 50 кун. Два реза дозволено было брать в треть (за мало днии); два реза, конечно, были вдвое больше одного, что составит 20 кун на гривну или 40 процентов в треть. Точно такой же процент существовал в XV и XVI веках: «как в людях идет, на пять шестой» (Н.Аристов. Промышленность древней Руси. СПб., 1866, стр.217–218). Стоимость денег, даваемых в проценты без свидетелей не должна была превышать 3 гривны. По другому предположению, взимание резов в треть соответствует получению процентов по третям года. По Вопрошанию Кирикову (XII в.): «аще по 5 коуне даль, а 3 куны возми или 4». Ключевский считает, что слова – «куны в треть» – обозначали получение процентов «на две третий», то есть на 100% шло 50%. (См. примечание к ст. 48.) Регулирование резов сделано в интересах ростовщиков, а не было ограничением процентов. Присяга («рота») ростовщика считалась доказательством его правоты. Только при взимании суммы более чем в 3 гривны требовались свидетели-послухи.
Оуставъ Володимерь Всеволодича
48. Володимерь Всеволодичь, по Святополце, созва дружину свою на Берестовемь: Ратибора Киевьского тысячьского, Прокопью Белогородьского тысячьского, Станислава Переяславьского тысячьского, Нажира, Мирослава, Иванка Чюдиновича Олгова мужа, и оуставили до третьяго реза, оже емлеть въ треть куны; аже кто возметь два реза, то то ему исто; паки ли возметь три резы, то иста ему не взяти.
Владимир Всеволодович Мономах созвал дружину в селе Берестове под Киевом. В совещании принимали участие тысяцкие – киевский, белгородский (пригород Киева) и переяславский, так как именно тысяцкие ведали городским судом и имели прямое отношение к торговле (в Новгороде тысяцкий был председателем торгового суда). Из перечисленных людей известны лишь Ратибор, сидевший в 1079–1081 гг. посадником в Тьмутаракани, Иванко Чюдинович – вероятно, сын Чудина, известного по Краткой Правде; он был Ольговым мужем, т.е. был боярином Олега Святославича Черниговского (умершего в 1115 г.). Мирослав упомянут в 1134 г.: «принесена бысть дъска оконечная гроба господня Дионисьемъ, послал бо бе Мирослав» (Ип. л., стр.212). Под 1136 г. упомянуто, что среди переяславцев был убит Станислав Добрый Тудкович. Замечательно, что имя Нажир принадлежало также одному переяславцу, упомянутому под 1162 г. (там же, стр. 214 и 354). По-видимому, Владимир вошел в Киев со своими людьми. Совещание на Берестовом произошло после восстания в Киеве, вспыхнувшего в связи со смертью великого князя Святополка Изяславича и приглашением Владимира Мономаха. Восстание было направлено против ростовщиков и тысяцкого Путяты, двор которого был разграблен (там же, стр.198). Повидимому, совещание на Берестове было созвано перед въездом Владимира в Киев. Смысл постановления о резах следующий: если кто берет деньги по третям, то имеет право два раза брать проценты и получить выданную взаймы сумму (исто); кто возьмет три реза, теряет право на получение суммы обратно. Это подтверждает взгляд Ключевского, что «куны в треть обозначали получение процентов: на 100% – 50%. Два раза «в треть» давали общую сумму долга – «исто».
49. Аже кто емлеть по 10 кунъ от лета на гривну, то того не отметати.
Считая 50 кун в гривне, получаем 20% годовых (от лåта), которые разрешалось брать.
Аже которыи купець истопиться
50. Аже которыи купець, кде любо шедъ съ чюжими кунами, истопиться любо рать возметь, ли огнь, то не насилити ему, ни продати его; но како начнеть от лета платити, тако же платить, зане же пагуба от бога есть, а не виноватъ есть; аже ли пропиеться или пробиеться, а в безумьи чюжь товаръ испортить, то како любо темъ, чии то товаръ, ждуть ли ему, а своя имъ воля, продадять ли, а своя имъ воля.
Для купца, товар которого утонул во время переезда на море или через реку (истопится, т.е. утонет) или погиб во время войны (рать возметь) или от пожара (огнь), предоставляется рассрочка. В случае же вины самого купца, когда он пропьет товар или пробьется, дело решается самими кредиторами. Слово пробьется говорит об обычае ставить товар в заклад при спорах, как об этом упоминается в былине о Садко. Эта статья была использована в Судебнике 1497 г.: «О займех. А которой купець, идучи в торговлю, возмет у кого денги или товар, да на пути у него утеряется товаръ безхитростно, истонет, или згорить, или рать возметь, и боярин обыскавъ, да велит дати тому диаку великого князя полетную грамоту с великого князя печятию, платити исцеву истину без росту. А кто у кого взявши что в торговлю, да шед пропиет, или иным какым безумием погубит товар свой без напраздньства, итого исцю в гибели выдати головою на продажу» (Судебники XV–XVI вв., М., 1952, стр.27). О термине продадять см. след. ст. Купец торгует чужим товаром и на чужие деньги (куны), следовательно, в кредит. Таким образом, и эта статья заставляет предполагать о существовании купеческих товариществ на вере, на «складьстве». В ней показана торговля с чужими странами или отдаленными городами и областями. Купцам в дороге угрожают не только стихийные бедствия (пожар, кораблекрушение), но и нападение – «рать возметь»).
51. Аже кто многимъ долженъ будеть, а пришедъ господь (а) изъ иного города или чюжеземець, а не ведая запустить за нь товаръ, а опять начнеть не дати гости кунъ, а первии должебити начнуть ему запинати, не дадуче ему кунъ, то вести и на торгъ, продати же и отдати же первое гостины коуны, а домашнимъ, что ся останеть кунъ, тем же ся поделять; паки ли будуть княжи куны, то княжи куны первое взяти, а прокъ в делъ; аже кто много реза ималъ, не имати тому.
К ст. 51. а) В других списках вместо «господь» написано «гость», что и должно быть по смыслу.
Гость – купец из другого города, чюжеземець – иностранный купец. Такое же постановление имеется в проекте договора Смоленска с немцами пол. XIII в.: «или немьчьскый гъсть въ дългъ дасть Смоленьске свои тъваръ русину, аче дълженъ боудътъ инемъ, Немъчъскомоу гъстьи напереде, възати». При разделе имущества должника сперва свою долю получает князь, затем гости, остальное (прок) идет в раздел. О фразе: «то вести и на торгъ продати» – имелись разные мнения. М.А.Дьяконов считает, что термин « продати» обозначал действительную продажу разорившегося купца в рабство. Б.Д.Греков думает, что речь идет о продаже имущества, так как от продажи купца в рабство едва ли можно было получить столь значительную сумму, чтобы хватило расплатиться с кредиторами, среди которых имеется даже князь (стр.179). Однако славянское (например, далматское) законодательство знает продажу несостоятельного должника в рабство. Вопрос решается бесспорным свидетельством проекта договора Новгорода с Любеком 1269 г. о продаже в холопство несостоятельного должника: «а поручится жена за своего мужа, и итти ей в холопство за долг вместе со своим мужем» (Грамоты Вел. Новгорода, стр.61).
Источник: kazedu.com